.o0 DEMOCRÀCIA PARTICIPATIVA : ALGUNES ESTRATEGIES PER LA REFUNDACIÓ DEMOCRÀTICA CONSTANT 0o.


Este es un escrito de Pere Lluís Pla Boixó , participante del Procés Constituent, a pesar que mi discrepancia básica con dicho proceso en el hecho de declararse independentista y mi voluntad apunta hacia una España Federal, facilito dicho texto porque lo considero de utilidad para nuevos grupos políticos emergentes como Red Ciudadana, Partido X y Podemos.

.o0o.

Pere Lluis Pla Boixo

DEMOCRÀCIA PARTICIPATIVA : ALGUNES ESTRATEGIES PER LA REFUNDACIÓ DEMOCRÀTICA CONSTANT
Tenint per supòsit, que el propòsit, hauria de ser descobert de manera ininterrompuda.

Eslògans recolzadors :
“La incomunicació és la font de tota violència” (Sartre)
“La meta és la unitat, no la unanimitat” (Dit quàquer)
“Per ordenar el govern el primer que cal és rectificar els noms” (Confuci)
“Una Poliarquia on els no-líders exerceixin un alt grau de control sobre els líders” (Robert Dahl)
La paraula justa, que tempteja entre la ineficàcia i el verí : en la dosi adequada està el remei.
Canalitzar la pròpia frustració, dirigint-la vers al canvi útil i significatiu.
És millor el canvi estructurat que un fet a l’atzar.

TRES CONTINGUTS BÀSICS : DELIBEROCRÀCIA, HOLOCRÀCIA I SOSTENIBILITAT
El primer, és el mètode de com construir els debats : Ètica comunicativa o democràcia deliberativa. També, tècniques de “Facilitació de grups”
El segon, seria la discussió del sistema polític, tan intern com extern : Holoarquia, la teoria holística o integral, aplicada a la política.
El tercer, (obviant naturalment la constant recerca de la justícia social), seria la Sostenibilitat com a finalitat general del sistema polític.

DEMOCRÀCIA DELIBERATIVA (segons en Jünger Habermas)
Sinònim d’ètica argumentativa, comunicativa, dialògica, sociocràcia, de. inclusiva, o d’isegòria (igualtat en la participació de la paraula en l’àgora)
La democràcia deliberativa designa un model normatiu o ideal regulatiu, on la moral no es fonamenta en la persona, sinó en el procés argumentatiu.
Procediment col.lectiu de deliberació pública per part de la ciutadania, de presa de decisions polítiques, participatiu dels pros i dels contres.
Creant un circuit virtuós i ben retrò-alimentat, entre polítics, societat civil i tècnics.
Dotar-se d’informació rellevant, sinó les trobades són massa pobres.
Això, determina l’assemblea, com a grup d’estudi mínim, de termes clau, en la Viquipèdia o voltants.
Saber registrar, tan els punts d’acord com els de desacord. O el consens-discens, com un necessari tot integral.
No és buscar el consens, sinó el contrast suficient de parers, com a prerequisit de constants votacions majoritàries.
La majoria, tampoc pot simplement ignorar les visions de la minoria, això seria una actitud irrespectuosa envers la dignitat dels altres.
Tenir clar, que les veus minoritàries no siguin marginades, ja que és sumant minories que es poden fer amplies majories.
Captar la dissonància tolerable, és apreciar la dissidència com aportació enriquidora, però saber-la distingir també, del sabotejador sistemàtic
Contemplar les negociacions, no com a acte d’interessos particulars, sinó com un acord que satisfés interessos universables.
El qui expressa un punt de vista ètic, està suposant que expressa alguna cosa universalment vàlida.
I la universalitat s’aconsegueix en el diàleg.
Les 4 pretensions de validesa de la parla :
El llenguatge ens obliga a complir aquests supòsits. Els altres usos són parasitaris d’aquest us ideal :
1 INTEL.LIGIBLE : El parlant ha de ser comprensible pels altres.
2 VERAÇ : El parlant ha de dir el que realment pensa.
3 VERIFICABLE : El parlant ha de donar les raons de la seva proposta.
4 CORRECTE : El parlant ha d’observar el conjunt de normes acceptades pel grup.
Existeix tot tipus de patologia comunicativa, però això, no ha d’excloure un model comunicatiu ideal de referència.
Una pertorbació comunicativa, és deguda a supòsits no admesos, crea anomalia. Llavors s’ha de recompondre la comunicació.
Buscar el consens que garanteixi simetria : igualtat d’oportunitats dels parlants adduint millors arguments.
S’ha de crear una situació de parla on cadascú oblidi les seves diferències (de poder, sexe, edat, i de normes compartides),
ja que la violència regnant les ha posades en dubte. Desprès, el consens es produeix en base al millor argument.
L’ideal de la raó està inscrit en la interacció lingüística. La alternativa al diàleg, no és sinó la violència.
CONCLUSIÓ : L’autèntic problema, és un determinat sentit pràctic de consecució de fites,
doncs la deliberació pot produir sentiment d’estancament.
Però com sempre, el repte es trobar el punt mig.
També tenir en compte el vell problema de la retòrica persuasiva,
o “el perill per part d’aquells que tenen el vici d’apropiar-se de la paraula” (Edgar Morin)

HOLOCRÀCIA I UNIMULTICRÀCIA FRACTAL (quasi sinònims)
Una política creativa que guardi la constant consciència de la bi-direccionalitat unitat-diferencia, reconciliades constantment en equilibri dinàmic.
L’art de la justa i recíproca retribució entre una part i un tot, entre allò horitzontal i allò vertical, on cap d’aquests dos extrems, es sobreactuï o sigui alienat. La transversalitat, més que fer una creu, hauria de poder fer com una ix.
Encara que la part, esta en el tot, i que aparentment, el tot no esta en la part, el tot no es superior, sinó recíproc, ja que el tot sense la part no existiria.
La unimulticràcia seria doncs, una jerarquia de mútua co-existència, lliure de la significació superior-inferior. Dominador-dominat.
Els patrons o fractals, en que es basan els partits tradicionals, és una jerarquia tot-part, no-reciproca, ni retributiva, on la diferència dels dissidents, és sistemàticament reprimida, per mor del sentit d’unitat (és una unitat restringida), però després, no s’aconsegueix la base ample que demanaria el Procés Constituent.
CONCLUSIÓ : El final, la qüestió, és el difícil mantenir-se, en el punt mig, entre una unitat no-uniforme i una diversitat no fragmentada.

LA SOSTENIBILITAT COM A FINALITAT (definició extreta de la Viquipèdia)
La sostenibilitat és un concepte econòmic, social i ecològic complex entorn de les relacions entre les societats i el medi ambient. Pretén ser una manera d’organitzar l’activitat humana de manera que la societat i els seus membres siguin capaços de satisfer les seves necessitats i expressar el seu potencial màxim en el present al mateix temps que es manté la biodiversitat i els ecosistemes naturals, i planejar i actuar per poder mantenir aquests ideals indefinidament. Las sostenibilitat afecta a tots els nivells organitzatius, des del barri fins al planeta sencer. És sovint una qüestió controvertida. Va ser un dels eixos del Fòrum Universal de les Cultures, Barcelona-2004.

APÈNDIX : LOGICA EXCLUENT VERSUS LÒGICA INCLUENT
“El contrari d’una veritat profunda no és un error, sinó una veritat contraria”(Pascal). I l’Alonso del Rio, seguint a Pascal, instrueix així :
“La lògica excloent, que no admet que dues proposicions contraries puguin ser ambdues vertaderes, no és l’única lògica”
“És absurd aplicar la lògica dual mentres percebem una realitat parcial i subjectiva”
“La visió completa és la lògica que inclou als contraris en equilibri dinàmic i rapit balanceig de consens i predomini alternat”
“La qüestió és saber aplicar la lògica excloent en les activitats pràctiques o simples,
i la lògica incloent, en les que representen relacions humanes i percepcions de la realitat”
No hi ha referències bibliogràfiques, tan sols consulta de viquipedia i algun article alrededor.
Copyleft : Pere Lluís Pla Boixó 2014

Acerca de tashivasudeva

.o0 En la red y fuera de ella nos podemos agrupar personas interesadas en implementar una (r) Evolución Interior ( Psicológica – Ética y Transpersonal_Transmental_Translingüística) unida a una (r)Evolución exterior (Política-Social-Económica-Artística y Educativa). Podemos trabajar en asamblea y en red desarrollando la conciencia grupal-etnocéntrica y actuar localmente teniendo en cuenta que la realidad se puede interpretar como holónica, fractal e interdependiente… así, lo que sucede localmente repercute globalmente. Podemos tener en cuenta que si somos librepensadoras y librepensadores vamos a tener puntos de discrepancia en nuestros posicionamientos… esto no debe asustarnos sino que es una oportunidad estimulante para desarrollar la empatía con el fin de permitirnos ensanchar y ampliar nuestro punto de vista sobre QUE hacer en la (r)Evolución Integral como primer punto… COMO hacerlo como segundo punto y pasar a la ACCIÓN como tercer punto. Cuando hay discrepancias es debido a que un@ defiende una TESIS y otr@ una ANTITESIS pero si somos lo suficientemente perspicaces y empátic@s, entre la TESIS (blanco) y la ANTITESIS (negro) podemos lograr una SÍNTESIS (gris) que integre las dos perspectivas aparentemente contrapuestas. También vamos a encontrar mucha Sinergia gracias a los puntos de Consenso-Unidad entre nosotr@s... Esto nos facilita muchísimo el trabajo en grupo. Cuando se da consenso sobre QUE hacer y COMO hacerlo… la implementación de la propuesta tiene la fuerza-energía y el apoyo de todo el grupo, esto permite derribar fácilmente los obstáculos que puedan aparecer en el intento de llevar a la praxis una idea consensuada. Asi pues podemos trabajar con los pies en la tierra encontrando nuestro ritmo y grado de compromiso con el Ideal implementable … balanceando y gesionando nuestra Libertad y nuestra Unidad en relación con nuestro grupo de afinidad en esta (r) Evolución inevitable. Tenemos una capacidad muy amplia de incidir en el medio… esto es poder y responsabilidad… No votamos cada cuatro años… cada pensamiento, palabra y acción que realizamos a cada segundo está construyendo nuestra realidad matizando los Campos Morfogenéticos de energía Evolutiva o Involutiva… cada vez que movemos el dinero votamos alimentando a la Involución o a la (r) Evolución por esto uno defiende la Banca Ética. Tod@s Junt@s podemos co-crear una transformación que se exteriorice en nuestros aspectos personales (egocéntricos), grupales (etnocéntricos) y universales (mundicentricos) 0o.
Esta entrada fue publicada en Activismo Social, Noticias y política. Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s